Word of mouth – czyli czym jest word of mouth?

Czym jest Word of mouth? Najprościej mówiąc to bezpośrednia komunikacja pomiędzy konsumentami.  Word of mouth to spontaniczny przekaz, z ust do ust, komunikacja nieformalna, swobodna rozmowa.

W marketingu rozmowa pomiędzy ludźmi jest traktowana jako narzędzie promocji marki. Word of mouth w Polsce jest określany jako marketing szeptany. Strony tej rozmowy nie muszą być sztywno określone, przekaz na linii konsument – konsument i na linii firma – konsument mogą być równie efektywne. Najprostszy podział word of mouth to:

  • rozmowy inicjowane przez konsumentów, wynikające z ich samodzielnej penetracji rynku i zainteresowań,
  • rozmowy inspirowane przez reklamodawcę.

 Obydwie sytuacje są interesujące dla marketingu. W pierwszym przypadku warto śledzić oddolne inicjatywy konsumentów aby wyczuć ich potrzeby i wyjść do nich z dopasowaną ofertą. W drugim, word of mouth jest traktowane jako narzędzie mającej na celu dotarcie do szerokiego grona odbiorców.

Istnieje wiele podziałów marketingu wykorzystującego word of mouth. Klasyfikacje te, są  tylko umowne ponieważ kategorie przenikają się, a ramy wykorzystania word of mouth narzuca tylko wyobraźnia kreatorów całej kampanii marketingowej. Najczęstszy podział:

oraz wzbudzające wątpliwości etyczne:

  • buzz narketing,
  • marketing wirusowy.

  Zastosowanie komunikacji nieformalnej w marketingu wiąże się ze stworzeniem pretekstu, który ma być interesującym tematem do przekazywania innym ludziom. To mogą być wydarzenia organizowane przez firmy: koncerty, zawody sportowe lub kreowane na przypadkowe incydenty z udziałem osób prywatnych lub publicznych np. czy lądowanie helikoptera na plaży. Inny sposób na wzbudzenie fali rozmów i rekomendacji to dostarczenie wybranej grupie osób produktu, który konsument będzie mógł przetestować i poznać. Celem takich działań jest podanie konsumentom nie tylko produktu, ale też tematu do rozmowy. Osoba testująca, angażując się w powierzone zadanie mówi o tym członkom swojej rodziny i znajomym.  Staje się ekspertem marki, posiada więcej informacji i dzieli się nimi ze swoim otoczeniem. Word of mouth wiąże się z zaufaniem konsumentów do członków najbliższej rodziny, a jak podają badania 84 % osób przyznaje, że decyzje zakupowe podejmują pod wpływem rodziny i znajomych.

 

word of mouth, word of mouth, word of mouth, word of mouth,

Ten wpis został opublikowany w kategorii marketing szeptany, word of mouth, word of mouth marketing i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Word of mouth – czyli czym jest word of mouth?

  1. ketony pisze:

    Jak dobrze, ze tu trafilam! notka jest bardzo przydatna. Bardzo dziekuje za jej zamieszczenie i chcialabym pogratulowac calego bloga, bo jest naprawde swietny (wiem, co mowie, bo znam ich bardzo duzo).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>